Sunday 24 April 2016

RAHSIA UNTUK MASAK BROWN RICE JADI LEBIH SEDAPPPPP


Beras perang merupakan jenis beras yang kurang diproses dan memiliki nutrisi yang tinggi. Dengan menggantikan beras perang daripada beras biasa, ia mampu memberi manfaat kepada kesihatan dari pelbagai segi. Ia menjadi makanan ruji yang amat baik dan sumber karbohidrat yang sihat kerana mengandungi nutrien yang baik seperti vitamin B, fosforus, selenium, potasium dan magnesium.  Semak 10 kebaikan yang dimiliki beras perang:

  • Mengurangkan risiko kanser kolon
  • Perlindungan daripada kanser payudara
  • Mencegah sakit jantung
  • Mengurangkan kolesterol
  • Mengekalkan berat badan seimbang
  • Membantu penghadaman
  • Mengawal kadar gula dalam darah
  • Mencegah batu karang
  • Makanan bayi yang sempurna
  • Tulang yang sihat


Korang mesti tak gemar rasa nasi berang perang ni kan ? tapi percaya lah if korang pandai ubahsuai rase nak bagi sedap tekak telan mesti besttttt makan nasi beras perang lebih-lebih yang tengah on DIET ! sangat sesuai untuk bantu korang turun berat dengan lebih cepat & sihat.

so, kat sini saya nak share resepi & rahsia saya ubahsuai nasi beras perang ni bagi sedap. Ni beras perang yang saya guna



  • Ambek segenggam beras ni dan masak nasi macam biasa. Ni untuk sorang makan laa, beras ni keras sikit so sukatan air korang boleh sukat guna jari telunjuk ( refer google )
  • Nasi dah masak korang sejukkan dulu sebab nak buat mcm ala-ala nasi goreng jugak cuma tak der laa tumis bawang bagai nak rak hehe
  • Ambek kuali pastu letak sikit minyak dalam setengan sudu tea..saya guna minyak olive sumber lemak baik so sangat membantu dalam proses nak turun berat
  • Minyak dah panas saya masukkan SAMBAL HIJAU HOMEMADE yang mana saya hasilkan sendiri..letak dalam 1sudu makan..nak lagi pedas korang boleh letak lebih..senang je nak buat sambal hijau meletop ni korang boleh google ea..cuma bahan-bahan yang letak dalam sambal letop hijau nie saya guna yang healthy sikit laa..TANPA PERASA TIRUAN & PENGAWET MAKANAN.
  • nie sambal hijau meletop pedas berapi saya buat ( nak resepi saya boleh whatapps yer )



  • Dah letak sambal lepas tu saya masukkan pulak kepingan tuna..sebab nak bagi nasi tadi tuh ade rase ikan lagi sedap nak makan..korang boleh pilih nak letak ayam yang dh di grill dulu pon boleh. mengikut citarasa masing-masing
  • Ini tuna yang saya guna


  • Gaul-gaul rata tuna ni dengan sambal tadi..saya letak 1sudu makan jugak.
  • Lepas dah gaul rata masukkan jela segenggam nasi beras perang yang dah sejuk tadi
  • Gaul-gaul macam buat nasi goreng tapi tak payah lama sangat 2minit cukup nant kang hilang zat beras perang masak lame-lame hehe :)
  • Dah siap sume korang hidangkan laa dengan menu lauk-lauk lain
  • Nie contoh saya punya 


NAK LAGI BANYAK TIPS & RESEPI ?FOLLOW SINI 

facebook : www.facebook.com/jaja.ali
Instagram : @tipskurus_online
Whatapps : 011-28802790


ASK ME HOW : 
011-28802790 (coach jaja)

COACH PENGURUSAN BERAT BADAN, COACH HERBALIFE , AHLI BEBAS HERBALIFE

Coach JAJA (011-28802790) : (Ahli Bebas Herbalife), kurus dengan herbalife, cara nak turun berat, pakej herbalife, pengedar herbalife, pejabat herbalife, mencari pengedar herbalife, mencari produk herbalife, kesan herbalife, kesan sampingan herbalife, shake herbalife, turunkan berat badan, bisnes herbalife, cara menggunakan herbalife, coach herbalife, coach turun berat badan, formula 1 herbalife, formula 3 herbalife, teamix herbalife, aloe herbalife, kerja dari rumah, panduan herbalife, percutian herbalife, promosi herbalife, testimoni herbalife, tips diet herbalife, junior coach, tips kurus, kurus dengan herbalife, pakej herbalife, kurus selepas bersalin, naik berat semasa mengandung, ibu mengandung, gemu selepas bersalin, kurus selepas bersalin, fit mommy, taman melati, taman melawati, lembah keramat, gombak, selayang, batu caves, shah alam, klang, setia alam, meru, kapar, selangor, kuala terengganu , marang , besut , kg.raja , jerteh , bagaimana beli 

No comments: